Goodwood 2010
Po loňské zkušenosti jsme se letos na Goodwood vydali již na celý víkend. Stejně, jako jsme loni projeli Anglii a Skotsko, to jest obytným autem. Měli jsme koupené místo v kempu přímo na Goodwoodu. Trochu jsme se potýkali s problémy s převodem peněz do Anglie a než jsme vše vyjasnili, zbylo na nás už jen místo bez elektriky, ale to se dá přežít. Kempisti určitě vědí, o čem mluvím. Užili jsme si to tedy na 100%, počasí opět vyšlo skvěle a já se opět v podzimní Anglii opálil. Atmosféra skvělá, jako loni, k vidění zase jiná auta.
Letošní meeting byl věnován oslavám 70.výročí výtězství bitvy o Anglii, což je pro angličany opravdu významná událost a při projevu Lorda Marche jsem si při té atmosféře, která vládla všude kolem uvědomil, jak jsou hrdí na svoji historii a tradice. Tento pocit při projevech k podobným příležitostem u nás bohužel postrádám.
Letošní osobností byl John Surtees, slavný motocyklový a pozěji také automobilový závodník, který získal jako jediný v historii titul mistra světa na motorkách i v autech. Po trati se při exhibici proháněl v monopostu F1 - Ferrari 158, se kterým v roce 1964 získal titul mistra světa.
Velice jsem se také těšil na setkání se Standou Hajdůškem, který se svým bratrem citlivě udržuje vzácný závodní stroj - Tatru 603 z r.1963. Na letošní Goodwood se Tatře dosatalo té pocty, že byla pozvána k účasti v závodech v kategorii do r.1960. Na to konto ji Hajdůšci museli upravit, aby svým provedením odpovídala zařazení do této kategorie. Uřízl se tedy předek, zúžily blatníky a navařila maska - šilhavka. Auto bylo osazeno originálními difuzory Tatra, které splňuji funkci výfuku a chlazení motoru zároveň. Na trati se s ní proháněl Johny Haugland, v Česku dobře známý závodník, který jezdil světové rally se Škodou. Střídal ho Arne Berg. Vedle T603 stála v boxech rarita - závodní Volha 21 v černé barvě, jejíž mechanici měli místo montérek ruské generálské uniformy. Na pár fotkách se mi ji podařilo zachytit v akci.
Závodní pole bylo vůbec plné osobností. S maličkým, ale hodně dravým Austinem jezdil někdejší pilot FI Martin Brundle, Fiat Abarth pilotoval Arturo Merzario, s Jaguarem Mk I jel Derek Bell, Jaguar Mk VII pilotoval známý moderátor pořadu Top Gear (u nás vysílaný na Discovery) Tiff Needle,...
Co se týká závodních vozů, pak byly k vidění takové skvosty, jako Ferrari 250 LM, Ford GT 40, McLaren, Lola-Chevrolet 170 Spyder, Porsche 550 Spyder, Maseratti 200 a 250 SI, Jaguar C-Type, Lyster-Jaguar, Aston Martin DBR4 a další a další. Na své si jistě přišly i milovníci klasických závodních motocyklů, které jely několik ostrých závodů.
Letošní program byl opět zpestřen akrobatickými vložkami a náznakem vzdušných soubojů letouny z druhé světové války. Na hlavami nám svištěli Spitfiry, Hurricany a Mustangy a v neděli měl slavnostní exhibici bombardér Hawker.
A perlička na závěr. Na Goodwoodu měla svůj stánek i světově známá aukční síň Bonhams a kromě jiného dražlili originální Jaguar C-Type (XK C 016) s odhadovanou cenou 0,8 - 1 milion liber. Za kolik se nakonec prodal bohužel nevím.
Opět skvělý zážitek, skvělý víkend plný dojmů.