Goodwood 2010

Po loňské zkušenosti jsme se letos na Goodwood vydali již na celý víkend. Stejně, jako jsme loni projeli Anglii a Skotsko, to jest obytným autem. Měli jsme koupené místo v kempu přímo na Goodwoodu. Trochu jsme se potýkali s problémy s převodem peněz do Anglie a než jsme vše vyjasnili, zbylo na nás už jen místo bez elektriky, ale to se dá přežít. Kempisti určitě vědí, o čem mluvím. Užili jsme si to tedy na 100%, počasí opět vyšlo skvěle a já se opět v podzimní Anglii opálil. Atmosféra skvělá, jako loni, k vidění zase jiná auta.
Letošní meeting byl věnován oslavám 70.výročí výtězství bitvy o Anglii, což je pro angličany opravdu významná událost a při projevu Lorda Marche jsem si při té atmosféře, která vládla všude kolem uvědomil, jak jsou hrdí na svoji historii a tradice. Tento pocit při projevech k podobným příležitostem u nás bohužel postrádám.
Letošní osobností byl John Surtees, slavný motocyklový a pozěji také automobilový závodník, který získal jako jediný v historii titul mistra světa na motorkách i v autech. Po trati se při exhibici proháněl v monopostu F1 - Ferrari 158, se kterým v roce 1964 získal titul mistra světa.
Velice jsem se také těšil na setkání se Standou Hajdůškem, který se svým bratrem citlivě udržuje vzácný závodní stroj - Tatru 603 z r.1963. Na letošní Goodwood se Tatře dosatalo té pocty, že byla pozvána k účasti v závodech v kategorii do r.1960. Na to konto ji Hajdůšci museli upravit, aby svým provedením odpovídala zařazení do této kategorie. Uřízl se tedy předek, zúžily blatníky a navařila maska - šilhavka. Auto bylo osazeno originálními difuzory Tatra, které splňuji funkci výfuku a chlazení motoru zároveň. Na trati se s ní proháněl Johny Haugland, v Česku dobře známý závodník, který jezdil světové rally se Škodou. Střídal ho Arne Berg. Vedle T603 stála v boxech rarita - závodní Volha 21 v černé barvě, jejíž mechanici měli místo montérek ruské generálské uniformy. Na pár fotkách se mi ji podařilo zachytit v akci.
Závodní pole bylo vůbec plné osobností. S maličkým, ale hodně dravým Austinem jezdil někdejší pilot FI Martin Brundle, Fiat Abarth pilotoval Arturo Merzario, s Jaguarem Mk I jel Derek Bell, Jaguar Mk VII pilotoval známý moderátor pořadu Top Gear (u nás vysílaný na Discovery) Tiff Needle,...
Co se týká závodních vozů, pak byly k vidění takové skvosty, jako Ferrari 250 LM, Ford GT 40, McLaren, Lola-Chevrolet 170 Spyder, Porsche 550 Spyder, Maseratti 200 a 250 SI, Jaguar C-Type, Lyster-Jaguar, Aston Martin DBR4 a další a další. Na své si jistě přišly i milovníci klasických závodních motocyklů, které jely několik ostrých závodů.
Letošní program byl opět zpestřen akrobatickými vložkami a náznakem vzdušných soubojů letouny z druhé světové války. Na hlavami nám svištěli Spitfiry, Hurricany a Mustangy a v neděli měl slavnostní exhibici bombardér Hawker.
A perlička na závěr. Na Goodwoodu měla svůj stánek i světově známá aukční síň Bonhams a kromě jiného dražlili originální Jaguar C-Type (XK C 016) s odhadovanou cenou 0,8 - 1 milion liber. Za kolik se nakonec prodal bohužel nevím.
Opět skvělý zážitek, skvělý víkend plný dojmů.


Do areálu jedeme přes parkoviště návštěvníků Nádherný model Bentleye. Cenovka tam naštěstí nebyla. Jeden z Rollsů na prodej – Phantom II Continental Drophead Coupé s karoserií Barker z r.1930. Cena? 395.000 liber. Jeden z Rollsů na prodej – Phantom II Continental Drophead Coupé s karoserií Barker z r.1930. Cena? 395.000 liber. Dvojice krasavců – C-Type Replica a MkII v závodní úpravě. Dvě naleštěné MK II s větším bratrem (nebo sestrou?) Mk VII. Začíná exhibice na závodní dráze – dobová odtahovka... ...přepravník aut ...sanitka, která sloužila v nemocnici v Hythu... ...nízkorozpočtový závodní tem Cooper... ...stylový autobus se studentkami a návštěvníky... … a takto se má jezdit na veteránské závody! ...parní lokomobila, jejíž řidič zájemcům čerpal cider (francouzsky cidré, což je zkvašený jablečný mošt a chutná jako burčák) ..a toto je catering Naše Tatra 603 v depu. Výsledek bádání výzkumného ústavu Tatry – ojedinělé difuzory, které plní funkci chlazení motoru, výfuků a díky podtlaku zvyšují výkon. Silná česká trojka na Goodwoodu  - já (vlevo) s manželkou a majitelem Tatry – Standou Hajdůškem v dobovém provedení. T603 v plném tempu... ...honící se s Volvem. Zadní lampu urazil Johny Haugland hned v prvním kole... ...na cílové rovince. Tato vyšperkovaná Volha parkovala v depu vedle T603. Mechanici byli místo montérek v ruských generálských uniformách a když zvedali haubnu, okamžitě natahovali prostěradlo. Dokonalé divadlo, v závodě však nádherné poslední místo! Nevěřil jsem, že s tímto dá závodit, ale dá...a jak! Jeden ze dvou Jaguarů Mk VII. Tento s č.22 pilotoval Tiff Needle, bývalý závodník a dnes moderátor pořadu Top Gear na Discovery. Pohled do motorového prostoru Mk VII. Start závodu Několk záběrů Mk VII ze závodu Několk záběrů Mk VII ze závodu Několk záběrů Mk VII ze závodu Nemyslitelné ve skutečnosti – souboj mezi Jaguarem a Volhou na závodní dráze! Dokážete si to představit v době, kdy tato auta vznikla, tj. Koncem 50´let?! Druhá Mk VII v akci. Mk VII stíhá Vanguarda. Mk VII po závodě... ...a pohled na její motor. Velice rychlá Mk I v depu před závodem... ...v plném nasazení... ...a s vavříny po závodě. Tuto druhou Mk I pilotovali Anthony Williams a Derek Bell, expilot F1. Toto na první pohled směšné vozítko tvrdě zatápělo mnohem silnějším vozům. Austin A35 s obsahem 1293 ccm pilotoval Martin Brundle. A to je již start závodu Royal Automobile Clubu... ...ve kterém jely neuvěřitelné E-Typy lightwight,... ...tento pilotoval Emauele Piro... ...toto je křehká žena Desiré Wilson, Derek Bell stíhán Lister-Jaguarem, Lister – Jaguar coupé AC Cobra, ročník 1963. Krásný Aston Martin DB4GT, se kterým jel bývalý jezdec MS v rally – Rauno Aaltonen, ročník 1938! Nádherné Maserati 250F. Lancia D50 ve specifikaci z roku 1954. Maserati A6GCM, rok 1951, který plilotovala další žena – baronka Julia de Baldanza. A toto je snímek z exhibiční jízdy Johna Surteese. Je neuvěřitelné, že tomuto vitálnímu chlapovi, Mistru světa F1 z r.1964 a  Mistru světa silničních motocyklů v sedmi třídách je již 76 let! Působivý přelet bombardéru Hawker s dvojící Spitfirů. Jaguary nalevo... ...Jaguary napravo! Jaguáří nebe!