Goodwood 2009

Dalším cílem cesty bylo navštívit světově známý festival veteránů a všeho, co k tomu patří - Goodwood Revival Meeting, který se každoročně pořádá v září na panství Lorda Marche - v Goodwoodu.
Co to udělá s veteránistou-srdcařem a ještě k tomu milovníkem Jaguarů a anglické kultury vůbec, to se dá těžko slovy popsat. To je prostě něco obrovského. Na podnik začínající v pátek ráno a končnící v neděli večer se sjede přes stotisíc návštěvníků, kteří bydlí v hotelích po okolí, mnozí v karavanech v kempu kousek vedle areálu. Mnozí návštěvníci přijíždí z prestiže veterány, ktetré se v Anglii používají k běžnénu ježdění mnohem více, než jsme zvyklí u nás. Tak si představte plochu o velikosti 15 fotbalových hříšť, která je zarovnána starými Jaguary, MG, Bentley, Rollsy, Mini Coopery, Austiny, Daimlery, ale i Mercedesy, Porschi, Ferrari,...
Samotný festival se koná kolem nejstaršího závodního okruhu v Anglii, který je právě v Goodwoodu a který nechal postavit děda současného majitele panství Lorda Marche. Na několika hektarech se zde prezentují firmy, které se zabývají vším možným kolem renovací aut, prodejci veteránů, výrobci replik (nejznámější asi Suffolk - C-Type a SS 100, TWR Replicas - XJ 13, C-Type, D-Type, XKSS a nově i XJ 220 a Ford GT 40 - kontakty v odkazech). Pak zde jsou desítky a desítky stánků prodávajících všechno možné - obrazy aut, modely, literaturu, kombinézy pilotů F1, hodinky, ale i anglickou módu z 30´- 70´let.
Uvnitř závodní dráhy je obrovské parkoviště závodních strojů. Také plné historických závodních aut, protože celý víkend se na trati něco děje. Probíhají pohárové závody v různých kategoriích a exhibice. Tak můžete na trati vidět prototipy, které jezdily v 70´letech závody 24 hodin v Le Mans, formule 1 ze 60´let - BRM, Ferrari,...a pro mne nejzajímavěšjí kousky - závodní Jaguary. Je neuvěřitelné, jakou kládu jedou na trati E-Type 1.série, ale i závodně upravené MK II nebo dokonce Mk VII. Jen pro zajímavost: u nás se trduje, že jezdit závody veteránů je to nejlevnější závodění. Jaguar E-Type 1.serie profesionálně upravený na takovéto závody stojí 250 - 350.000 liber!
Každý rok je také Goodwood ozdoben nějakou významnou osobností. Letos to bylo zasvěceno 80´narozeninám Sira Stirlinga Mosse, který při této příležitosti jezdil exhibice v replice XK 120 C, se kterou on původně závodil.
Koukněte se na fotky a jistě si sami uděláte představu o tom, o čem zde píšu. A věřím, že se tam také jednou vydáte. Budete-li mít zájem, napište. Poradím s dopravou, s koupí vstupenek, s ubytováním,...


Návštěvníci se sjíždí – zde Jaguar SS 100 Jaguar Mk VIII Pár snímků z návštěvnického parkoviště Pár snímků z návštěvnického parkoviště Pár snímků z návštěvnického parkoviště Dobový závodní box, tady s Jaguarem D-Type... ...a zde konkurent – stáj Aston Martin. Replika závodního XK 120 C, později označovaného jako C-Type.  S tímto tipem závodil legendární Stirling Moss. Na závodní dráze při exhibici se Stirlingem Mossem. Portrét Sira Stirlinga Mosse, zde v Mercedesu SLR 300. Moss je nekorunovaný král F1. Celkem zvítězil ve 194 závodech ze 497 startů, z toho 16 závodů vozů F1. Přes tyto úspěchy se mu nikdy nepodařilo získat titul mistra světa a hodně tak připomíná sportovním osudem našeho Frantu Šťastného. Letošní Goodwood byl věnován oslavám  80´narozenin této stále aktivní anglické legendy motorsportu. I v tomto věku aktivně testuje u Mercedesu a Ferrari nové sportovní modely. Zachycení atmosféry na přírodní divácké tribuně mezi závody. Pohled do depa závodních strojů. Jedna lahůdka vedle druhé. Řazení před nájezdem do zahřívacího kola Přátelský pokec před závodem. Ve vlastním závodě si však tito pánové v letech nic nedarují. Na startu v nich bouchnou saze a jsou z nich zase profesionální závodníci. Na okruhu Goodwood má mimo jiné svůj hrob i legendární konstruktér Bruce McLaren. Vozy F1 s tímto jménem jezdí dosud. Spitfire nebo Hurricane? Je libo proletět se ve stíhačce z 2.světové války? No problem – 15 min./ 400 liber. Hurricane nebo Spitfire? Neopakovatelný R.Atkinson, alias Mr.Bean. Ve skutečnosti vzdělaný gentleman a velký sběratel klasických automobilů, občas i závodník. Poznali byste v tomto Jaguar SS 100? Poznali byste v tomto Jaguar SS 100? Poznali byste v tomto Jaguar SS 100? Krásné kousky – dvojice závodních Aston Martin Ulster. Tento Jaguar Mk VII byl po profesionální renovaci na prodej. Cenovka nebyla... ...zato ostraha nepřetržitá. Pěkný model, značku bohužel neznám. Ale jedná se o nějaký mladší ročník... Stánek firmy TWR Replicas, která prezentovala svůj výrobek – repliku Jaguaru XJ 13. Podle mne je to nejúžasnější auto, které Jaguar vyrobil. Pohled zezadu. Cocpit. Nádherný a pohledu přístupný motor. Dobové závodní pneumatiky. Palubka s popisky, aby si člověk nemusel všechna tlačítka pamatovat. Karoserie je hliníková. Dva zcela původní Bentley z 30´let. Dva zcela původní Bentley z 30´let. E-Type 1.série v lehké závodní úpravě. S tímto XJ 13 dorazil majitel po vlastní ose. S tímto XJ 13 dorazil majitel po vlastní ose. Ford GT 40 v depu. S tímto strojem bylo možné se také proletět. Tipické anglické telefonní budky, které dnes mnohde slouží jako bankomaty. Přehlídka renovaných autobusů svážející z parkovišť návštěvníky. Přehlídka renovaných autobusů svážející z parkovišť návštěvníky. Přehlídka renovaných autobusů svážející z parkovišť návštěvníky. Přehlídka renovaných autobusů svážející z parkovišť návštěvníky. Přehlídka renovaných autobusů svážející z parkovišť návštěvníky. Přehlídka renovaných autobusů svážející z parkovišť návštěvníky. Něco z klasické módy. Něco z klasické módy. Něco z klasické módy. Dvě fotky zástupců silně obsazené skupiny vojáků v dobových uniformách. Dvě fotky zástupců silně obsazené skupiny vojáků v dobových uniformách. Stánek BMW se slavnou Isetou. Renovované benzínové pumpy bylo možné koupit v cenách v přepočtu 60 – 90.000 Kč Přepravník závodních vozů a motorhome. Co by tomu asi říkali dnešní piloti F1, zvyklí na hotely na kolečkách? Nákladní prostor Další pohled do depa Další pohled do depa Poslední pohled do depa na stádo rudých koní z Maranella.