JDHT 2009

V roce 2009 jsem se do Anglie vypravil poprvé. Jedním z cílů bylo navštívit domovské město Jaguaru - Coventry a podívat do muzea Jaguar Daimler Heritage Trust (JDHT). Budova muzea je to jediné, co zbylo z původní továrny Jaguar. Celý obrovský areál byl kompletně srovnán se zemí a na jeho místě jsou pozemky pro bytovou výstavbu. Z Coventry se výroba aut přestěhovala do Birminghamu. Zvenku je muzeum klasická nezajímavá skeletová hala, vevnitř je však plné pokladů.
Jsou zde unikátní prototipy, závodní originály, motory z F1, ale i působivá obrazová dokumentace mapující celou historii značky. Všem milovníkům a obdivatelům Jaguarů návštěvu muzea vřele doporučuji. Je tam také velice ochotný a hlavně skvěle informovaný personál. Pan Paul se nám věnoval přes dvě hodiny a u každého auta nám vysvětloval, čím je zajímavé.
JDHT však není jen muzeum. Je to instituce, která hlídá i dědictví v podobě dokumentace a archiválií. Každý majitel Jaguaru si zde za 35 GBP může objednat certifikát ke svému autu, kde je uvedeno výrobní číslo, rok výroby, původní barva karoserie, interiéru, jakým motorem byl vůz osazen, někdy i číslo motoru a komu byl vůz poprvé dodán. Schodují-li se údaje v certifikátu se skutečností, pak je vše v naprostém pořádku.
Kontakt na JDHT naleznete v odkazech.


panoramatický snímek musea zakladatel značky Jaguar – Sir William Lyons Lady Elisabeth Lyons, manželka Sira W. Lyonse Zcela v provopočátku vyráběla společná firma W.Lyonse a W.Walmsleyho postranní vozíky k motorkám Původní dveře do pracovny W.Lyonse – jeden z mála artefaktů původní továrny Daimler, tuším z roku 1906. Daimler Grafton Phaeton z r.1897. Půovdní cena 375 BGP, což odpovídá dnešním 21.500 GPB. Po sidecarech přišly na řadu karosérie pro Austiny Austin Swallow, který byl již i částečně konstrukčně dítětem W.Lyonse Model SS 1, první vůz samostatné firmy W.Lyonse a de facto první historický Jaguar. Detail znaku na chladiči vozu SS 1 Stěna vítězů – diplomy za sportovní úspěchy Jaguarů, v popředí stříbrný XJ jako show car. Pohled na část expozice – letící XJRka Motor z F1 Jaguar Řez řadovým šestiválcem, tipickým po celou dobu existence ohromným dlouhým zdvihem. Nalevo Lyonsem karosované Austiny a v popředí slavný, i když nikdy nevyráběný XJ 13. Nejrychlejší sériově vyráběné auto své doby – Jaguar XJ 220 XJR 9. S tímto vozem získal v r.1988 Martin Brundle titul Mistra světa jezdců a Jaguar Mistra světa značek sportovních vozů (prototipů). XJR 9. S tímto vozem získal v r.1988 Martin Brundle titul Mistra světa jezdců a Jaguar Mistra světa značek sportovních vozů (prototipů). Pohled do cocpitu XJR 9 Kombinézy pilotů F1 – Johny Herberta a Eddie Irvina. Přílba Eddie Irvina Jaguar zloducha z filmu Jamese Bonda Detail kulometu Slavný XK 120 se značkou NUB 120 – vítěz mnoha závodů, kromě jiného Alpské rally 1950 - 1952. Vůz pilotoval Ian Appleyard a copilotkou byla jeho žena,  Patricie, dcera W.Lyonse. Spolu víttězili i na moha dalších evropských soutěžích. Zajímavý koncept XK 180, který dnes v Jaguaru oprášili a na jeho základě vymýšlejí dvoumístný malý roadster. Těšme se na výsledek! Zajímavý koncept XK 180, který dnes v Jaguaru oprášili a na jeho základě vymýšlejí dvoumístný malý roadster. Těšme se na výsledek! Interiér XK 180 Exemplář E-Type 3.série, notně upravený pro vytrvalostní závody. Jezdil i v USA Exemplář E-Type 3.série, notně upravený pro vytrvalostní závody. Jezdil i v USA Zajímavý koncept R-D6, z něhož byly po drobných úpravách některé stylistické prvky použity u modelu S-Type Zajímavý koncept R-D6, z něhož byly po drobných úpravách některé stylistické prvky použity u modelu S-Type šlapací XK 120